Actualitate, Politică

Ce este abuzul în serviciu? Mai există această infracţiune în Codul Penal?

Ce este abuzul în serviciu? Voi încerca să ofer un răspuns larg. În general faptele de abuz în serviciu reprezintă acele fapte prin care un funcţionar public nu își desfășoară activitatea conform cerințelor şi prin aceasta cauzează o pagubă. Dacă înainte de decizia Curții Constituționale din  iulie 2016, abuzul în serviciu reprezenta îndeplinirea sarcinilor de serviciu în mod defectuos, acum abuzul în serviciu reprezintă îndeplinirea sarcinilor de serviciu cu încălcarea legii.

Parlamentul a avut la dispoziție 45 de zile după decizia Curții Constituționale să modifice Codul Penal și să îl pună în acord cu decizia acesteia, lucru care nu s-a întâmplat. Există lideri PSD care încearcă să implementeze ideea că datorită faptului că nu s-au adus aceste modificări, infracțiunea de abuz în serviciu nu există, justificându-şi afirmațiile prin decizia Curţii de Apel Alba Iulia, care a anulat condamnarea de 3 ani cu închisoare pentru abuz în serviciu, fostului secretar general al Consiliului Judeţean Hunedoara. Această idee este greșită și voi încerca să lămuresc lucrurile în rândurile următoare, corect fiind faptul că abuzul în serviciu a fost parţial dezincriminat.

Secretarul general al Consiliului Judeţean Hunedoara a fost acuzat că ar fi intervenit într-un concurs organizat la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului., evident pentru ca rezultatul să fie cel dorit de el sau de șefii acestuia. Normele de organizare a concursului sunt însă stabilite prin ordin de ministru, care la rândul lor nu au valoare de legi. Faptul că respectivul funcționar public și-a îndeplinit defectuos sarcinile de serviciu este evident, dar conform deciziei CC din iulie 2016, pentru a fi încadrat la infracțiunea de abuz în serviciu persoană trebuia să încalce o lege, lucru care nu s-a întâmplat. Nu intră în discuție faptul că respectivul a greșit, dar fapta sa se încadrează la abatere disciplinară și nu mai este infracțiune.

Definiția abuzului în serviciu ca îndeplinire în mod defectuos a sarcinilor de serviciu oferă o libertate destul de mare procurorilor și judecătorilor și este de înțeles decizia CCR să ceară Parlamentului să definească abuzul în serviciu astfel încât să nu existe ambiguități și să nu permită o practică neunitară. O definiţie neclară ar putea creea situaţii în care la Alba-Iulia să primești 3 ani pentru o faptă, iar în Caraș Severin să primești o sancțiune disciplinară pentru aceeaşi faptă. În viitorul apropiat vom vedea mai multe achitări datorita faptului că persoanele respective au fost condamnate pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu defectuos, dar fără a încălca o lege sau ordonanţă a Guvernului.

Fostul ministru Iordache în loc să se pună serios pe armonizarea Codului Penal cu deciziile CCR, acţiune pur tehnică şi deloc greu de realizat dacă vrei să o faci cu bună credinţă, acesta a încercat modificarea Codului Penal pentru salvarea lui Dragnea. Este evident că trebuie să aducem modificări care să ofere stabilitate şi predictibilitate sistemului judiciar, dar o parte însemnată a societăţii a precizat clar că nu doreşte introducerea pragului de 200.000 pentru ca o faptă să poată fi considerată abuz în serviciu şi nici cu reducerea pedepsei maxime la 3 ani. Rămâne responsabilitatea actorilor politici să găsească soluţii la această problemă!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*