Actualitate, Fun&Monden, Sport, Uncategorized

Astenia de primavara, ce sa facem si ce sa nu facem

O data cu iesirea din iarna si intrarea in primavara, o multime de persoane se confrunta cu astenia de primavara. Aceasta pseudoafectiune se defineste printr-o stare de slăbiciune fizică, de oboseală permanentă şi nejustificată, precum şi cu dureri de cap şi dificultăţi de concentrare. Acest lucru se datoreaza mai multor factori cum sunt stresul in exces, dieta dezechilibrata, sedentarismul si lipsa somnului. Studiile recente au aratat si modificari tangibile la nivel hormonal,  in aceasta perioada scad in plasma sangvina beta-endorfinele, acesti hormonei simpatici induc starea de bine, de fericire, au o actiune calmanta si apar in special cand echilibrul psihic si cel fizic sunt la cote ridicate. Din pacate in aceste zile de trecere dintre anotimpuri, beta-endorfinele sunt la un nivel scazut. Acesta se datoreaza, cresterii zilei in detrimentul noptii, trecerea de la o alimentatie in special bazata pe produse pasteurizate la produse proaspete, corpului fiindui necesara o perioada de adaptare, trecerea de la un stil de viata mai sedentar la un stil de viata mai activ, pentru aceia dintre noi care sunt un pic mai lenesi. Persoanele care fac sport in mod regulat si cele care au o alimentatie mai echilibrata nu sunt foarte afectati de aceasta mica problema. Dar noi ceilalti ce putem face?

Pai noi putem urma niste pasi simpli, pasi care daca o sa ii continuam si pe parcursul anului si in continuare, toata viata, ne vor feri de acest disconfort sezonier si de alte probleme care apar pe parcursul existentei noastre.

In primul rand miscarea, in special cea aeroba, adica cea in aer liber, vedem multa lume care face miscare, alearga, merg cu bicicleta sau se plimba, prin parcuri, pe stadioane, dimineata sau seara. Miscarea usoara, zilnica si la ore regulate, e dovedita a fi metoda cea mai buna de a ne pastra echilibrul fizic si psihic si mai ales este un fapt dovedit ca acele endorfine despre care am vorbit mai sus se secreta in cantitate crescuta la persoanele active!

In al doilea rand alimentatia, acum apar verdeturile, spanacul, urzicile, stevia care sunt indicate deoarece contin mult fier. Consumati mai multe fructe si legume proaspete, chiar daca am zis mai sus ca acestea pot provoca astenia, tot ele te scot din ea prin aportul de vitamine si minerale. Mai usor cu preparatele din carne si cu dulciurile, in special cu sucurile carbogazoase care contin o cantitate enorma de zaharuri. Atentie la consumul de cafea, multe persoane simtindu-se obosite au tendinta sa consume mai multa cafea crezand ca aceasta le va aduce energia la niveluri multumitoare. Gresit, cafeina stimuleaza sistemul nervos si acesta este slabit. E ca si cum ai biciui un cal pe jumate mort, mai bine ingrijesti calul si abia dupa aceea il pui la munca. In schimbul cafelei cel mai indicat ar fi un ceai verde de calitate. Ceaiul verde pe linga antioxidantii la care li se face reclama pe toate posturile, au un efect tonic intrinsec prin actiune directa asupra corpului ca un intreg si nu doar asupra sistemului nervos. Tigarile si alte stimulente de genul bauturilor energizante trebuiesc scoase pe cat posibil definitiv din obiceiurile dumneavoastra. De asemenea suplimentele cu vitamina B, fier, magneziu si calciu sunt foarte benefice in combaterea acestei probleme.

Nu in ultimul rand incercati sa dormiti cel putin 7-8 ore pe noapte, daca sunteti mai agitati inainte de a adormi in aceasta perioada incercati sa beti o cana de lapte caldut  indulcit cu miere. Face minuni si prin productia de melatonina, corpului i se induce o stare de relaxare necesara inducerii somnului.

Cu alte cuvinte, pentru a iesi din astenie si pentru a va feri de reaparitia ei la trecerea toamna-iarna si asa mai departe schimbati-va stilul de viata!

Miscare, alimentatie sanatoasa si somn…si cam asta e cu astenia. DR. S.I.R.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*